Adam Małysz polskiego motorsportu, czyli Sobiesław Zasada

5
(1)

Sobiesław Zasada – ikona motoryzacji

Niewielu Polaków ma tak duży wpływ na motoryzacyjną rzeczywistość, jak Sobiesław Zasada. Jest on przede wszystkim znany ze swojej niezwykłej kariery sportowej, choć w swoim życiu zajmował się wieloma innymi zajęciami. Niektóre spośród nich były dość zaskakujące, większość z nich jednak zalicza się do marzeń każdego z nas – kierowca wyścigowy i rajdowy, konsultant Porsche AG, generalny przedstawiciel firmy Mercedes-Benz w Polsce, pisarz oraz właściciel takich znanych marek autobusów jak… Jelcz oraz Autosan. 

Ambitne początki i jeszcze ambitniejsza przyszłość

Zasada od dzieciństwa angażował się w sprawy społeczne i sportowe. W latach czterdziestych był drużynowym harcerskiej drużyny w Bielsku-Białej oraz uprawiał lekkoatletykę – był nawet członkiem kadry narodowej. Swój pierwszy rajd samochodowy wygrał już w wieku 22 lat, ze swoją przyszłą żoną jako pilotem. Co ciekawe, dokonał tego imponującego wyczynu za pomocą BMW 320, produkowanego w latach 1937 – 1938. Seryjna wersja tego ciekawego auta ma moc 45 koni mechanicznych i 2 litry pojemności. Według obecnego stanu wiedzy wyprodukowano zaledwie 4200 sztuk BMW 320. 

Zasada za swój największy wyczyn zawsze uważał trzykrotne zdobycie zwycięskiego tytułu w rajdowych mistrzostwach Europy (oraz trzy wicemistrzostwa). Zawody te w owych latach miały najwyższą rangę, toteż te tytuły mistrzowskie są niezwykle prestiżowe. Mistrzostwa Polski w rajdach samochodowych to także dominacja Zasady. Doliczono się aż 148 zwycięstw w krajowych zmaganiach, co przełożyło się na 11 tytułów mistrza Polski w klasyfikacji generalnej. Niemal każda międzynarodowa impreza rajdowa miała zaszczyt gościć Zasadę. Mowa tu o Rajdzie Tysiąca Jezior, Rajdzie Meksyku, Safari, Monte Carlo czy Pucharze Alp. Co ciekawe, Zasada wciąż, pomimo wieku ponad 90 lat, jest aktywny jako kierowca rajdowy. W 2021 roku stanął na starcie Rajdu Safari, bijąc rekord najstarszego zawodnika w zawodach tej rangi w historii. 

Biznesmen czy rajdowiec?

Zasada równolegle do kariery kierowcy rozwijał swój biznes. W 1977 roku założył firmę prowadzącą działalność z zakresu produkcji zamków błyskawicznych, odlewania oraz obróbki metali i cynku. Ponad dziesięć lat później, przez prawie całe lata osiemdziesiąte, Zasada był konsultantem ds. rozwoju firmy Porsche AG. Od początku lat dziewięćdziesiątych zaczął prowadzić działalność z której dziś jest najbardziej znany – został przedstawicielem firmy Mercedes-Benz w Polsce, prowadząc sieć salonów sprzedaży tej marki. Po dziś dzień Zasada pozostaje aktywny w najważniejszych sprawach dotyczących rozwoju Grupy Zasada. W ramach działalności Grupy wchodzi m.in. tworzenie centrów logistycznych, umożliwiających przeładunek i rozładunek samochodów ciężarowych. Zasada przez wiele dekad utrzymywał się na liście najbogatszych Polaków.

Oprócz typowo biznesowej i rajdowej działalności, Zasada jest aktywny w sferze polityki. Został wielokrotnie nagrodzony szeregiem różnych prestiżowych odznaczeń. Otrzymał, między innymi, nagrodę Superchampiona, Nagrodę Kisiela, tytuł najlepszego sportowca powojennego PZM, Krzyż Komandorski i wiele innych. Jego nazwisko zostało umieszczone w Alei Gwiazd Sportu w Cetniewie. 

Jak widać, legenda polskiego motorsportu i biznesu, Sobiesław Zasada, wciąż jest niezwykle aktywny. To jeden z największych symboli Polski, rozsławiający nas na równi z Robertem Kubicą czy Krzysztofem Hołowczycem. Ugruntował na polskim rynku wiele marek, tworząc salony samochodowe i ośrodki rozwoju techniki.

Jak przydatny był ten artykuł ?

Kliknij na gwiazdki i oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Bądź pierwszy i oceń artykuł