Dodge Charger 1970 – auto ostateczne?

Dodge Charger (1970)
5
(4)

Druga generacja Chargera

Oryginalny Dodge Charger był autem olbrzymim, w każdym tego słowa znaczeniu. Przepiękna stylistyka, niepowtarzalny projekt projekt typu liftback – to auto napędzało sprzedaż całej marki Dodge. Wszystkie nowinki techniczne lat 60 zamknięto w bezkompromisowym opakowaniu z napisem Charger i sprzedawano je w ten sposób przez… zaledwie dwa lata (1966-1986). Nadszedł bowiem czas na jeszcze mocniejszą odpowiedź na poczynania konkurencji w segmencie luksusowych coupe.

Wprowadzona w 1968 roku druga generacja Chargera zaprojektowana była językiem projektowym ,,coke bottle design”. Stosunkowo niewielka wizualnie kabina osłonięta jest wystającymi dookoła panelami nadwozia, które są zdecydowanie szersze od linii szyb. Widać więc od tyłu ,,ramiona” auta, lub nawet swego rodzaju parapet, na którym z łatwością można oprzeć rękę. Rzecz bardzo przydatna, gdyż klimatyzacja pozostawała pod koniec lat 60 bardzo kosztowną opcją.

Charakterystyczna linia Chargera II na zawsze pożegnała specyficzne, jednak niezwykle wpadające w oko, nadwozie liftback. Tylna część auta czerpała inspiracje z prototypowych samochodów wyścigowych – kończy się ostrym cięciem w okolicy klapy bagażnika. Pozostawiono natomiast słynne obracające się elektrycznie lampy. Do drzwi dodano dwa charakterystyczne przetłoczenia, zaś samo auto nieco… zubożono. Bardziej rozbudowane panele drzwi były opcją, a nie standardem, pozbyto się też podłokietników na tunelu środkowym. Tylna kanapa przymocowana została już na stałe (brak możliwości składania), porzucono pomysł niepowtarzalnych na skalę motoryzacji, słynnych zegarów elektroluminescencyjnych, a sam zestaw wskaźników miał kilka opcji, które nie były standardowym elementem wyposażenia w każdym Chargerze.

Dodge Charger 1970 – charakterystyka rocznika

Przez wielu uważany za najlepszy rocznik, Dodge Charger 1970 przyniósł na zakończenie produkcji (od 1971 oferowany był już bowiem Charger III) wiele istotnych zmian. Auto zdążyło w międzyczasie zasłużyć na miano ikony popkultury, głównie przez występ w serialu ,,The Dukes of Hazzard” oraz dzięki sukcesom w motorsporcie (Charger Daytona). 

Rocznik można z łatwością poznać po przodzie – szeroka, chromowana listwa już nie dzieli grilla na dwie części. Jest to subtelny powrót do stylu z I generacji pojazdu, który zostanie zarzucony już rok później – dzielony grill znów powróci, tym razem wraz z nadejściem Chargera III. Lampy z tyłu zostały zmienione jedynie w topowych wersjach RT oraz 500, w pozostałych przypadkach nie różniły się od roczników 1968 oraz 1969. Do palety kolorów dołączono dwa jaskrawe kolory: ,,Top Banana” oraz bardzo rzadki ,,Panther Pink”. 

Z typowo technicznych innowacji, obecnych w całej palecie pojazdów marki Dodge w roku modelowym 1970, warta odnotowania była zmiana położenia stacyjki. Przełożono ją bezpośrednio na kolumnę kierownicy. Do Dodge’a Chargera 1970 zaczęto ponadto montować kultowe dźwignie zmiany biegów w kształcie pistoletu, tak zwane ,,pistol grip shifter”. Do tego pomysłu wracano na przestrzeni dekad w niezliczonej liczbie innych aut. Do oferty silnikowej wszedł bardzo pożądany silnik 440 Six Pack, wcześniej używany w Dodge Super Bee i Plymouth Road Runner, o pojemności 7,2l. Był on jednak drogi i w praktyce niewystępujący na ulicach. 

Pomimo wielu zmian, Charger wciąż notował spadki w sprzedaży. Przyczyną był zwrot konsumentów w kierunku nieco mniejszych aut, takich jak Dodge Challenger czy Ford Mustang. Pośrednim powodem był także wzrost kosztów ubezpieczeń dla większych i mocniejszych pojazdów.

Dodge Charger z 1970 – Historia

Dodge Charger z 1970 roku został zaprezentowany publicznie jesienią 1969 roku. Rok 1970 stał się historią wielkiego sukcesu Dodge Division firmy Chrysler Corporation.

Rozpoczęto wielką kampanię reklamową promującą nowe modele Dodge’a Chargera na rok 1970. Modele były dostępne z sześcio- lub ośmiocylindrowym silnikiem, wraz z nowymi osłonami chłodnicy, tylnymi światłami i innymi nowymi elementami, które publiczność naprawdę podziwiała. Dodge promował również popularną serię tabliczek znamionowych 500 wraz z tabliczką znamionową Charger i obie były wykonane w modelach dwudrzwiowych z twardym dachem.

Dodge Charger R/T z 1970 roku był jednym z liderów wydajności w swojej linii w tamtym roku. Model ten był dostępny z sześciocylindrowym lub popularnym silnikiem V-8.

Modele Dodge’a z 1970 roku zostały zaprojektowane pod kierunkiem Elwooda P. Engela, wiceprezesa ds. Projektowania i były liderem sprzedaży samochodów typu muscle car w ciągu dekady. Modele Dodge’a Chargera z 1970 roku miały ten sam styl nadwozia, który wprowadzono w latach 1968-1969, a wielu młodszym kierowcom i entuzjastom samochodów spodobała się jego wspaniała stylistyka.

Chrysler nazwał modele Dodge’a Chargera z 1970 roku luksusowymi samochodami sportowymi i osobowymi w dywizji. Dodge wprowadził specjalny pakiet wykończenia zewnętrznego i wewnętrznego zarówno dla modeli Charger R / T, jak i 500. Wielu historyków motoryzacji twierdziło, że modele Dodge’a Chargera z 1970 roku miały nowy, masywny zderzak, który całkowicie otaczał przedni grill i te popularne ukryte reflektory. Kolejną wspaniałą cechą była aerodynamiczna stylistyka tyłu ładowarki.

Dodge Charger R/T z 1970 r. Sprzedano za 3711 USD i wyprodukowano 10 337 sztuk w roku modelowym. Cena ładowarki 500 z 1970 r. wynosiła 3139 USD. Ładowarka została oparta na Dodge Coronet, a wybór silnika był taki sam. Nowe funkcje dodane do ładowarki na rok 1970 obejmowały wytrząsarkę i elektryczne osłony reflektorów, które zastąpiły poprzednie jednostki ssące we wcześniejszych modelach. Co najważniejsze, udostępniono opcję silnika 440 Six Pack. We wnętrzu Chargera zastosowano nowe, wysokie i stylowe tylne fotele kubełkowe, a zapłon przeniesiono z deski rozdzielczej na kolumnę kierownicy. Dział stylizacji wprowadził również całkowicie nową dźwignię zmiany biegów w uchwycie pistoletowym. Ponadto konsumenci w 1970 roku mieli do wyboru wiele wspaniałych kolorów przy zamawianiu nowego Dodge’a Chargera, w tym Sublime, Go Mango, Banana i Orange.

W latach siedemdziesiątych XX wieku wszedł w życie kryzys naftowy i surowsze przepisy rządowe, które przez wiele lat miały poważny wpływ na amerykański rynek samochodów typu muscle car.

W 1970 roku kierowca Bobby Isaac zasiadł za kierownicą sponsorowanego przez firmę Dodge samochodu z napędem Hemi podczas wyścigu Riverside 500 NASCAR. Zawodnik Dodge’a Chargera z 1970 roku odniósł w sumie dziesięć zwycięstw na torze.

Rok 1970 byłby ostatnim rokiem drugiej generacji. Model z 1971 roku miałby całkowicie nową konstrukcję nadwozia.

Wielu entuzjastów motoryzacji pyta, ile dziś wart jest Dodge Charger z 1970 roku. Odpowiedź będzie zależała od stanu i przebiegu, jednak inne funkcje konserwacyjne również będą miały znaczenie. Cena wahałaby się od 15 000 do 30 000 USD, jednak niektóre wersje nadwozia wiązałyby się z wyższymi kosztami.

W 1970 roku Dodge miał świetne reklamy z hasłami takimi jak „Dodge Charger z 1970 roku wyróżnia się z tłumu” lub „Jeśli kiedykolwiek ukończyłeś jako pierwszy, możesz być materiałem na Dodge”.

Podsumowując, modele Dodge’a Chargera z 1970 roku były świetnie wyglądającymi projektami i mają swoje miejsce w naszej historii i dziedzictwie motoryzacyjnym.

Jak przydatny był ten artykuł ?

Kliknij na gwiazdki i oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Bądź pierwszy i oceń artykuł