Hyundai IONIQ – Koreański Prius

0
(0)

Unikatowy jon

Hyundai IONIQ swoją niecodzienność zdradza już przez samą nazwę. Składa się ona z dwóch członów: ,,ion” (jon, składnik atomu) oraz ,,unique” (unikatowy), co w gruncie rzeczy dobrze oddaje istotę IONIQ. To stosunkowo rzadko spotykany pojazd elektryczny / hybrydowy – unikatowy zwłaszcza w Polsce. Stworzony jako konkurencja dla Toyoty Prius, kompaktowy Hyundai dobrze przyjął się w Niemczech oraz Europie Zachodniej. Samochodom tego typu bardzo trudno jednak przebić się do powszechnej świadomości bez odpowiednich ulg podatkowych lub dopłat ze strony rządu. Miejmy nadzieję, że ten niekorzystny stan rzeczy ostatecznie odejdzie w niepamięć w bliskiej przyszłości.

Hybryda, hybryda plug-in oraz elektryk

IONIQ występuje wyłącznie jako pięciodrzwiowy liftback, co dość jednoznacznie sygnalizuje chęć konkurowania właśnie z japońskim Priusem. Przez kilka lat od swojej premiery Hyundai zdobywał nagrody dla najbardziej ergonomicznego pojazdu osobowego, deklasując konkurentów – spalanie wynosiło 4,1 l/100km.

Warto podkreślić, że Hyundai IONIQ to tak naprawdę trzy różne rodzaje napędu – hybryda ładowana wyłącznie przy pomocy silnika, hybryda plug-in ładowana z gniazdka oraz wariant w pełni elektryczny. Każdy z nich ma nieco inny charakter, choć każdy ma pewne kluczowe zalety.

Hybrydowy Hyundai to auto kompletne, skutecznie konkurujące z Toyotą Prius pod względem oszczędności, z łatwością pokonując ją w wielu aspektach. Łączna moc duetu składającego się z motoru elektrycznego i benzynowego silnika 1,6 (Kappa II GDI) to około 140 koni mechanicznych. Ze względu na wagę tego zestawu, maska bagażnika i klapa bagażnika wykonane są z aluminium. Dzięki wykonaniu wielu elementów z lekkich stopów metali udało się uzyskać zadowalającą sztywność nadwozia, przy jednoczesnym ponadprzeciętnym wytłumieniu wnętrza. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów o 6 przełożeniach zapewnia doskonały komfort jazdy i niskie spalanie – o dokładnie 0,1 l/100 km mniejsze niż w Priusie (4,1 l). 

IONIQ w wersji Plug-In Hybrid zapewnia zasięg wynoszący aż 47 km na samym motorze elektrycznym. Pojemność baterii to 8,9 kWh, a więc znacznie więcej, niż w klasycznej hybrydzie omawianej powyżej (tam wartość pojemności baterii wynosiła 1,56 kWh). Łączna moc silnika elektrycznego i spalinowego (Kappa II GDI 1.6 L) to 165 KM. Bardzo ciekawym i chętnie podkreślanym elementem IONIQ w wersji Plug-In Hybrid jest ta sama przekładnia dwusprzęgłowa, co w zwykłej wersji hybrydowej. Zapewnia to nieco lepsze wrażenia z jazdy, niż bezstopniowa skrzynia typu CVT. Do dyspozycji kierowcy oddane zostają tryby jazdy ECO lub SPORT, zmieniające nieco charakter pojazdu. Mają one spore znaczenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomnianą wcześniej skrzynię biegów.

W pełni elektryczny IONIQ oferuje użytkownikowi baterie o pojemności 28 kWh lub 38 kWh (facelifting z 2019 roku). Osiągalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi około 200 kilometrów, co jest wartością przewyższającą nawet oczekiwania producenta (180 km). Pomimo oferowania elektrycznego IONIQ wyłącznie w wybranych regionach świata, pojazd odniósł spory sukces, sprzedając się w liczbie około 37 tysięcy sztuk, z czego połowa przypadła na kraje europejskie.

Hyundai IONIQ – zapowiedzi zmian

W ciągu kilku miesięcy IONIQ zostanie całkowicie zastąpiony przez auto z innego segmentu, IONIQ 5. Będzie to kompaktowy crossover, na dobre rezygnujący z porównań do Toyoty Prius. IONIQ 5 występuje wyłącznie w wersji elektrycznej i stanowi konkurencję dla Forda Mustanga Mach-E, Skody Enyaq czy Volkswagena ID.4.

Jak przydatny był ten artykuł ?

Kliknij na gwiazdki i oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszy i oceń artykuł