Liczymy kalorie: kromka chleba kcal

Dorosły człowiek potrzebuje średnio 2000 kalorii dziennie do tego, by w pełni odżywić swój organizm i zapewnić mu maksymalną wydajność. Oczywiście liczba ta może się wahać w górę i w dół w zależności od prowadzonego trybu życia, pracy, aktywności ruchowej i umysłowej itd. Niemniej jednak, liczenie kalorii w posiłkach, jakie spożywamy ma ogromną rolę dla zdrowia i utrzymywania prawidłowej wagi. Tu duże znaczenie ma chleb – produkt, którego spożywamy w ciągu dnia wiele, ale rzadko sprawdzamy ile tak naprawdę ma on kalorii! Jak to wygląda?

Sprawdzamy: kromka chleba kcal i wartość energetyczna

Standardowa kromka pieczywa wykonanego w całości z mąki pszennej ma około 265 kalorii. Jednocześnie, większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że chleb chlebowi nierówny i że w zależności od mąki, użytych konserwantów czy dodatków smakowych, ilość kalorii w takiej kromce może się zmieniać. To ważne, bo planowanie diety opartej o szczegółowe wyliczanie kalorii musi być bardzo dokładne, a pieczywo może te wyliczenia mocno zaburzyć, jeśli weźmiemy tu pod uwagę standard czyli kromka chleba kcal = 265, podczas gdy tak naprawdę będzie ich znacznie mniej albo więcej.

Różnica jest także w wielkości kromki! Pieczywo krojono przy użyciu standardowej krajalnicy to jedno, ale jeśli chleb kroimy sami, wówczas grubość kromki będzie się zmieniać i tym samym wzrośnie liczba kalorii, jaka się w danym pieczywie znajduje.

Jak sobie z tym poradzić?

Specjaliści radzą wykorzystanie wag do chleba. Taki miernik pozwoli nam precyzyjnie zważyć kromkę i tym samym dowiedzieć się czy wybierając taką a nie inną jej grubość, nie przekraczamy zakładanej w diecie ilości kalorii.

Przykład: Kromka chleba pszennego o wadze 25 gram zawiera ok 65 kalorii! Im cieńsza kromka, tym kalorii w niej będzie mniej. Tym samym warto np. wybierać kromki małe i cienkie, minimalizując tym samym liczbę kalorii, a dokładając na nie więcej innych produktów (sałata, ogórek, pomidor, wędlina czy ser). To pozwoli na zachowanie różnorodności diety, a w efekcie da nam więcej bogatych w różne dodatki kromek, zamiast poprzestawać tylko na jednej, grubej, która tych kalorii będzie miała za dużo.

Przykładowa gramatura:

  • 100 gram chleba białego to ok 265 kalorii
  • 100 gram chleba żytniego to ok 360 kalorii
  • 25 gram chleba białego – ledwie 65 kalorii

Ciekawostka: żeby spalić 265 kcal z jednej dużej porcji chleba z mąki pszennej (265 g to naprawdę duża porcja! Lepiej ją podzielić na 4 kromki po 25 gram) potrzeba średnio 30 minut jazdy na rowerze, 24 minut pływania albo 22 minut biegania.