Tryb home office stał się standardem. Podstawą efektywności i komfortu pracy w domowych warunkach jest odpowiednio zorganizowane stanowisko. Wybierając biurko do pracy w domu należy zwrócić uwagę na szereg parametrów, które wpływają na ergonomię i funkcjonalność strefy roboczej. W tym artykule omówimy najważniejsze z nich.Wielkość blatu
Podstawowym parametrem, który warto wziąć pod uwagę wybierając biurko, jest rozmiar blatu. Powierzchnia blatu powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb i charakteru wykonywanej pracy, a także do ilości miejsca w pomieszczeniu, ponieważ wielu freelancerów i pracowników na home office nie posiada w domu niezależnego gabinetu, ale wydziela pod biuro część salonu lub sypialni. Standardowe wymiary blatów to 100-160 cm szerokości oraz 60-80 cm głębokości. Jeśli pracujesz na laptopie i potrzebujesz miejsca tylko na kilka dodatkowych akcesoriów, niewielkie biurko będzie wystarczające. Chcesz rozstawić na blacie np. dwa monitory i parę urządzeń peryferyjnych lub pracujesz z wieloma dokumentami jednocześnie? Wygodniejszą opcją dla Ciebie będzie większy model o szerokości 140-160 cm lub (lepiej) biurko na wymiar, zaprojektowane stricte pod Twoje wymagania. Zmieścisz na nim wszystkie sprzęty i akcesoria, notatki, kubek z kawą oraz wszystko, co musisz lub lubisz mieć pod ręką.
Materiały
Materiał, z którego wyprodukowano blat, wpływa na wygląd, trwałość, komfort użytkowania oraz cenę mebla. Blaty do biurek najczęściej wykonuje się z:
- płyty wiórowej – są ekonomiczne i praktyczne, łatwe w czyszczeniu oraz dostępne w szerokiej gamie wzorów i kolorów (nowoczesne laminaty świetnie imitują np. naturalne drewno);
- płyty CDF – są wyjątkowo twarde i wytrzymałe, często uszlachetniane dodatkowymi warstwami laminatu, co przekłada się na wyjątkową solidność oraz odporność na uszkodzenia i zalania;
- naturalnego drewna – prezentują się naturalnie, szlachetnie i elegancko, lecz są stosunkowo drogie (na cenę wpływa m.in. gatunek drewna), dość wymagające w pielęgnacji i ciężkie, co wiąże się z koniecznością zastosowania stelaża o podwyższonym udźwigu;
- metalu i szkła – wyglądają nowocześnie i łatwo utrzymać je w czystości, jednak są chłodne w dotyku i odbiorze, co dla niektórych użytkowników może być niekomfortowe.
Wybierając materiał na blat biurka do domu, weź pod uwagę przede wszystkim preferencje estetyczne, wymagania użytkowe oraz założony budżet. Jeśli Twoim priorytetem jest trwałość, warto zainwestować w biurko drewniane lub wykonane z wysokiej jakości płyty CDF.
Regulacja wysokości
Jednym z najważniejszych czynników determinujących ergonomiczność biurka jest indywidualnie dostosowana wysokość, która niekoniecznie musi odpowiadać ogólnie przyjętym standardom. Dlatego za najlepsze do codziennej pracy uznawane są biurka z regulacją wysokości blatu – manualną lub elektryczną. Modele regulowane pozwalają na dostosowanie pozycji blatu do wzrostu użytkownika i wykonywanych przez niego zadań, a także pozwalają na częste zmienianie pozycji z siedzącej na stojącą (i vice versa), co jest szczególnie ważne podczas długotrwałej pracy przy komputerze. Biurka elektryczne oferują precyzyjną, szybką i bezwysiłkową regulację oraz możliwość zapamiętania kilku ustawień wysokości. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą pracować we wspomnianym wyżej trybie sit-stand. Natomiast biurka regulowane ręcznie są tańszą alternatywą dla wariantów elektrycznych. Ich obsługa wymaga jednak nieco więcej czasu i wysiłku.
Ważne, aby wybrany model oferował zakres regulacji odpowiadający potrzebom i cechom wszystkich użytkowników.
Udźwig stelaża
Udźwig stelaża określa, jak duże obciążenie może wytrzymać biurko (stelaż) bez ryzyka uszkodzenia. Chodzi zarówno o ciężar blatu, jak i rozstawionych na nim sprzętów. W przypadku dużych, ciężkich blatów z litego drewna oraz korzystania z wielu urządzeń elektronicznych, należy wybrać stelaż o wysokim udźwigu, minimum 200 kg. Aktualnie na rynku dostępne są stelaże elektryczne o udźwigu nawet… 480 kg.
Wyposażenie dodatkowe
Dodatkowe elementy mogą znacząco podnieść funkcjonalność biurka, w szczególności pomóc w utrzymaniu porządku na blacie i powiększeniu powierzchni roboczej. Oto kilka popularnych modułów:
- uchwyty na monitory – pozwalają na stabilne zamocowanie monitorów i zaoszczędzenie miejsca na blacie,
- półki i szuflady – ułatwiają organizację dokumentów i akcesoriów biurowych, szuflada do biurka może służyć do przechowywania konkretnych przedmiotów, np. klawiatury lub sprzętu muzycznego;
- systemy zarządzania kablami – wspierają porządek i wygodę pracy.
Podsumowanie
Wybór najlepszego biurka do pracy w domu wymaga uwzględnienia wielu czynników. Inwestując w odpowiedni model, stworzysz ergonomiczne miejsce pracy, które pozytywnie wpłynie na Twoją produktywność.