W październiku i listopadzie tego roku sprzedaż zestawów piwnych wzrosła aż pięciokrotnie w porównaniu do wcześniejszych miesięcy. Wyraźne zainteresowanie tym trendem zauważalne jest również względem ubiegłego roku. Zestawy degustacyjne i prezentowe zdobywają coraz większą popularność, choć dotychczas piwo nie było kojarzone jako „świąteczny napój” – w tej roli dominowały wina i mocniejsze alkohole.
Świąteczny ruch na rynku piwa
Wzrost zainteresowania piwnymi zestawami to efekt bogatej oferty zarówno polskich browarów rzemieślniczych, regionalnych, jak i zagranicznych producentów. Sklepy specjalistyczne i hurtownie oferują nawet 60-70 różnych zestawów pochodzących z wielu krajów.
Największa polska hurtownia piw kraftowych OneMoreBeer odnotowała imponujący wzrost sprzedaży – z około 500 zestawów miesięcznie do ponad 2,5 tys. w październiku i listopadzie. Grudniowe wyniki zapowiadają się jeszcze lepiej. Podobne zjawisko wystąpiło rok temu, jednak sprzedaż była wtedy ponad dwukrotnie mniejsza. Klientami są zarówno hurtownie, sklepy specjalistyczne, sieci handlowe, jak i indywidualni konsumenci. Co ciekawe, zestawy z piwami rzemieślniczymi trafiły już nawet do dyskontów.
Klienci na Święta szukają czegoś wyjątkowego, niekoniecznie na prezent, a piwa dzięki bogactwu stylów i smaków, od kilkunastu lat oferowanych w naszym kraju przez kraft, zaczęły większej grupie ludzi kojarzyć się z czymś wyjątkowym – mówi Paweł Ząbek, Dyrektor Zarządzający OneMoreBeer.
Piwne zestawy – licencja na oryginalność
Wyjątkowość zestawów często podkreślana jest przez ozdobne opakowania i specjalne dodatki. Największą popularnością cieszą się piwa zimowe – wzbogacone przyprawami, naturalnymi dodatkami oraz wyższą zawartością alkoholu. W zestawach znajdują się zazwyczaj 2-6 butelek piwa w różnych stylach oraz dedykowane szkło degustacyjne.
Hitem tego sezonu są piwne kalendarze adwentowe – zamiast tradycyjnych czekoladek kryją różnorodne piwa, jedno na każdy dzień adwentu. Najlepiej sprzedają się zestawy z piwami belgijskimi, niemieckimi i austriackimi. Coraz częściej pojawiają się również pytania o polski kalendarz adwentowy, który jeszcze nie istnieje.
Limitowane edycje i perełki dla kolekcjonerów
Dużym zainteresowaniem cieszą się limitowane edycje piw wzbogacone o firmowe szkło i akcesoria, które często znikają z półek szybciej, niż się pojawiają. Przykładem jest zestaw porterów bałtyckich przygotowany przez browary PINTA, Trzech Kumpli i Widawa z okazji 10. edycji Święta Porteru Bałtyckiego. Ponad 6 tys. takich zestawów trafi do sprzedaży 12 grudnia, jednak klienci zaczęli rezerwować je już dwa tygodnie wcześniej.
Kreatywne pomysły przyciągają uwagę
Browary dbają o oryginalność, dodając do zestawów firmowe akcesoria. Browar Fortuna oferuje zestawy z zimowymi czapkami i skarpetami, a belgijski Du Bocq dodaje do piwa Tête De Mort Xmas szkło w kształcie trupiej czaszki. Z kolei browar d’Ebly dołącza do piw La Corne szkło w formie rogu. Takie dodatki cieszą się popularnością wśród kolekcjonerów i miłośników piwa.
Zestawy najczęściej mają sezonowy charakter i widać, że Święta są ich najlepszym czasem, ale perełki degustacyjne sprzedadzą się o każdej porze roku – mówi Paweł Ząbek.
Przykładem może być box WFP18 z dziesięcioma najlepiej ocenianymi piwami według rankingu Untappd, który został błyskawicznie wyprzedany podczas Warszawskiego Festiwalu Piwa.
Piwne zestawy stają się coraz bardziej popularnym prezentem świątecznym, łączącym w sobie oryginalność, różnorodność smaków i unikalne dodatki. Coraz więcej klientów traktuje je jako nietuzinkową alternatywę dla tradycyjnych upominków, a trend ten zyskuje na sile z roku na rok.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowy One More Beer.