Volkswagen Polo GTI – hot hatch doskonały
W życiu każdego następuje moment zwrotny w życiu, kiedy zaczyna rozważać kupno… Volkswagena. Niezależnie od tego, czy mowa o praktycznym Passacie kombi, modnym T3 Westfalia, czy dostawczym Crafterze – oferta Volkswagena jest tak duża i kompletna, że prawdopodobnie nie ma kierowcy, który choć w minimalnym stopniu nie dopasuje pod swoje potrzeby któregoś modelu ze stajni w niemieckim Wolfsburgu.
W związku z lawinowym wzrostem popularności małych i szybkich kompaktów, takich jak Renault Clio RS, Honda Civic Type-R czy Mini Cooper S, również i wspomniany wyżej producent przygotował swoją propozycję – Polo GTI. Jest ona tak dobra, że główną myślą tekstu jest pytanie: Volkswagen Polo GTI idealny hothatch?
Szósta generacja, kolejna ewolucja
Obecnie produkowana, szósta generacja Volkswagena Polo (wprowadzona w 2017 roku), nie różni się zewnętrznie zbyt wiele w porównaniu z poprzednikiem, Polo Mk5. Volkswagen doskonale zdaje sobie jednak sprawę z tego, że nie rewolucji szukają jego klienci, a wysokiej jakości i niezawodności – i to w Polo GTI otrzymują aż w nadmiarze. Dopisek ,,GTI” oznacza jeszcze jedno – pojazd będzie emocjonujący i bardzo szybki. Około 200 koni (według VW jest to dokładnie 207 KM) sprawia, że Polo GTI pierwszą setkę zalicza już po 6,5 sekundach. Biorąc pod uwagę limity emisji spalin, silnik 2.0 TSI obecny pod maską małego Polo wydaje się wręcz bezwstydnie duży – śpieszmy się nim cieszyć!
Drobne zmiany po face-liftingu
Polo w 2021 roku doczekało się face-liftingu, który zmienia sporo z tyłu pojazdu (mowa o przeprojektowaniu lamp oraz klapy bagażnika) i niewiele z przodu. Nowa listwa świetlna i zaktualizowanie oprogramowania, a także przeprojektowanie zderzaków to kolejne nowości na nadchodzący rok modelowy 2022. Najbardziej znaczącą z punktu widzenia kierowcy innowacją może za to okazać się nowa technologia oświetlenia, tak zwane IQ Light. W ramach tego systemu można spodziewać się reflektorów matrycowych LED oraz nowych kierunkowskazów.
Po face-liftingu wciąż można cieszyć się rewelacyjnym silnikiem 2.0 TSI, oferującym ponad 200 KM w ważącym niewiele ponad 1350 kg pojeździe – to wartości gwarantujące bardzo przyjemnie spędzony za kółkiem czas. Polo GTI jeszcze nigdy nie było tak dynamiczne i przyjemne w prowadzeniu, a jego osiągi biją na głowę poprzednie generacje Golfa GTI, pozycjonowanego znacznie wyżej w hierarchii niemieckiego producenta.
Volkswagen bardzo podkreśla możliwość doposażenia Polo w opcjonalny system IQ.DRIVE Travel Assist, w skład którego wchodzi kierownica pojemnościowa (wykrywająca dotyk), w razie czego utrzymująca prawidłowy pas ruchu, prędkość oraz odległość od poruszających się z przodu pojazdów. Oprócz tego VW przygotował standardowy zestaw dodatków, takich jak aktywny tempomat, asystent parkowania czy asystent zmiany pasa ruchu. Jest to jednak pakiet dostępny nie tylko dla wersji GTI.
Podsumowanie – Volkswagen Polo GTI idealny hothatch ?
Polo w wersji GTI jest lekkie i szczere w przekazie. To hot hatch w klasycznym tego słowa znaczeniu – mały, szybki i zwinny. Coś, co kilka dekad temu symbolizował VW Golf, lecz ostatnio znacznie zwiększył swoją masę, zdradzając ideały ustalone przez samego siebie. Czy zatem możemy zaakceptować tezę: Volkswagen Polo GTI idealny hothatch? Jak najbardziej. Motoryzacja nieustannie ewoluuje. Autem dla ludu jest teraz Skoda, VW stał się zaś autem dla modnego ludu. Polo jest niegdysiejszym Golfem, a Golf przeciera szlaki w pogoni za bardziej szlachetnym Audi A3. Dokąd prowadzi ta sytuacja? Na pewno do świetlanej przyszłości dla… Polo GTI.