Volkswagen Touareg – z genami Porsche i…. Lamborghini

0
(0)

Pierwszy taki Volkswagen

Firma Volkswagen do końca XX wieku nie zasłynęła z żadnego modelu klasy wyższej czy czegokolwiek niepasującego do jej nazwy ,,samochodu dla ludu” – była pod tym względem niezwykle spójna w przekazie. Jedyne dążenie do profitów segmentu wyższej klasy opierało się na wizerunku marki Audi (posiadanej przez koncern Volkswagen), konsekwentnie dozbrajanej w coraz to lepsze materiały wnętrza, rozwiązania technologiczne czy systemy bezpieczeństwa.

Przyszedł jednak nowy wiek, nowe tysiąclecie i Volkswagen stwierdził, że być może warto zaistnieć w nieco wyższych sferach. Tak powstał ,,uprestiżowiony” Passat B5 FL, całkiem nowy, ultraluksusowy VW Phaeton oraz zaprojektowany we ścisłej współpracy z Porsche Volkswagen Touareg.

Przecieracz szlaków w klasie premium

Touareg od samego początku reklamowany był z duży zaangażowaniem. Pojazd brał udział w zainscenizowanym holowaniu samolotu Boeing 747, wystąpił też w filmie King Kong. Z tej okazji powstała też specjalna edycja auta. Najsłabszym silnikiem pierwszej generacji Touarega był 3.2 V6, zaś topowa jednostka to niezwykle finezyjny i rzadko spotykany W12 6.0.

Wiele uwagi poświęconych było także sportom motorowym. Do historii przejdą zwłaszcza niebieskie Touaregi walczące o triumf w rajdzie Paryż-Dakar, bez problemu osiągajace podium w niemal każdej edycji, w której brały udział. Co ciekawe, rajdy te miały miejsce w okresie największych oczekiwań pokładanych w silniki diesla – miały one stanowić napęd przyszłości, efektywniejszy i oszczędniejszy. Wyścigowe Volkswageny wyposażone były więc w silniki 2.5 TDI oraz 2.3 TDI, co może dzisiaj budzić niemałe zdziwienie. 

Volkswagen Touareg III – chiński debiut

Od kilku lat większość samochodów klasy wyższej i SUV-ów notuje swoje debiuty na Dalekim Wschodzie, najczęściej w Chinach. Jest to niewątpliwie największy rynek dla tego typu pojazdów. Nie inaczej jest w przypadku Volkswagena Touarega trzeciej generacji, oferowanego od 2018 roku. Podobnie jak pierwsza odsłona, również i Touareg III dzieli swoją płytę podłogową z Porsche Cayenne. Co ciekawe, pokrewieństwo z Porsche Cayenne nie jest najszlachetniejsze. Wiele rozwiązań zastosowanych w Touaregu, szczególnie z zakresu płyty podłogowej, zostało wykorzystane również w Bentleyu Bentaydze i Lamborghini Urusie (obie marki należą do portfolio grupy Volkswagen). Wielokrotnie podkreślanym faktem w przypadku Touarega III jest jego nieobecność w ofercie VW USA. Amerykanie mają u siebie większego i mniej prestiżowego (a przez to znacznie tańszego) Volkswagena Atlas. Jest on składany na miejscu, w USA (Chattanooga, Tennessee) i ma w palecie jednostek napędowych silnik 2.0 oraz 2.5/3.6 VR6. 

A jakie silniki ma do zaoferowania Touareg? Bazową jednostką jest 3.0 V6 TSI, o pojemności trzech litrów. Jednostka ta dostępna jest także w wersji hybrydowej typu plug-in. Pomimo zapewnień o stopniowym wygaszaniu oferty silników wysokoprężnych, Touareg nadal ma w katalogu możliwość konfiguracji z dieslami pod maską, i to nie byle jakimi. Można bowiem wybierać pomiędzy 3.0L V6 TDI a 4.0L V8 TDI twin-turbo. Szczególnie ten ostatni budzi uzasadniony podziw – już benzynowe V8 są rzadko spotykane, a wersja diesel jest prawdziwym białym krukiem. Emocje budzi Touareg R PHEV, gdzie benzynowe V6 wspierane jest przez silnik elektryczny o mocy 136 koni mechanicznych. Duet ten legitymuje się łączną mocą wynoszącą ponad 460 KM i 700 niutonometrów momentu obrotowego. Może więc bez problemu konkurować z typowo sportowymi samochodami.

Jak przydatny był ten artykuł ?

Kliknij na gwiazdki i oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszy i oceń artykuł