Wartości odżywcze: gołąbek kcal. Ile, dlaczego i kiedy?

Jeśli jesteś aktualnie na diecie, to dobrze wiesz, jak ważne jest sprawdzanie na niej kalorii zjadanych w ciągu dnia. Każdy posiłek to osobna pula, która nie powinna przekraczać maksimum wyznaczonego Ci przez dietetyka albo trenera personalnego. I jak w tej sytuacji nie skusić się na pyszne, babcine gołąbki? A może skusić, wiedząc ile mają kalorii i co się z tym wiąże? Sprawdźmy to!

Ile kalorii ma klasyczny gołąbek?

Gołąbki są w polskiej kuchni jednym z tych dań, którym naprawdę ciężko jest się oprzeć. Soczysta, dobrze upieczona kapusta, farsz z mięsa mielonego, ryżu i kaszy, a do tego sos pomidory – no po prostu obok tego nie można przejść obojętnie! Jak trzymać dietę i jednocześnie pozwolić sobie na kilka gołąbków? To proste! Sprawdź, ile mają kalorii i wlicz je w to, co jesz w ciągu dnia, rezygnując tym samym z innych rzeczy. Smak gołąbków jest tego warty!

  • Standardowy gołąbek kcal: 108 na 100 gram!
    Nie jest źle!

Gołąbki mają wprawdzie mało witamin i składników odżywczych, ale za to ich kaloryczność również nie jest wysoka, więc przy np. diecie 2000 kcal, zjedzenie stu gram gołąbka zawierającego ok 108 kcal nie będzie dramatem. Ale uwaga! Większość gołąbków robionych wg standardu waży nie 100 a od 150 do 200 gram. Tym samym jeden, zjedzony w całości gołąbek będzie miał nawet 216 kcal, co trochę zmienia postać rzeczy, zwłaszcza, że każdy z nas wie, jak trudno jest poprzestać na jednym!

Dodatkowo trzeba pamiętać, że nasze mamy i babcie robią gołąbki wg różnych przepisów i nierzadko wzbogacają je o własne wariacje. Część dodaje do środka podsmażone pieczarki lub inne grzyby, część żółty ser albo inne smakowe wspomagacze farszu itd. Niektóre gołąbki są gotowane, a inne pieczone w piekarniku, a to również finalnie wpływa na nieco inną ich kaloryczność.

Ogólnie za ilość kcal w tym daniu można przyjąć średnią podaną wyżej, ale nie oszukujmy się: jeśli gołąbek zajmuje pół talerza, to ważny więcej niż 200 gram! Jeśli nadziany jest licznymi dodatkami i smakuje jak niebo w gębie, to znak, że wewnątrz prawdopodobnie jest coś pysznego, ale również zawierającego kalorie. Z tych prostych powodów nie możemy mieć stuprocentowej pewności co do tego, ile kcal właśnie pochłonęliśmy, więc trzeba mieć to na uwadze.

Co ważne, wybierając gołąbki na diecie dobrze jest postawić na ich czystą, jednorodną formę. Co to znaczy? Bez ziemniaków! Bez gęstych i zawiesistych sosów. Sam gołąbek w zupełności wystarczy, żeby cieszyć się znanym z dzieciństwa smakiem i jednocześnie nie doprowadzić do zjedzenia nadmiaru kalorii.