Nurburgring – zielone piekło Północnej Pętli

0
(0)

Nurburgring, czyli… właściwie co?

Lista najsłynniejszych torów wyścigowych jest długa, lecz król… pozostaje tylko jeden. Niemiecki Nurburgring, położony w malowniczych lasach Eifel (Nadrenia-Palatynat) to miejsce niezliczonych wypadków, spektakularnych zwycięstw i niezapomnianych rekordów. Każdy producent samochodów pragnie zaistnieć na pętli biegnącej wokół zamku Nürburg. Wielu z nich, jak Nissan czy Porsche, obwieszcza najszybsze czasy jako najważniejszy element swojej kampanii marketingowej – zwłaszcza, jeżeli wyniki dotyczą kategorii aut produkowanych seryjnie. Do bardziej znanych rekordów należą te pobite przez Porsche 911 GT2 RS, Nissana GT-R, Volkswagena I.D. R czy Radicala SR8. Słynne osoby biorące udział w walce z torem to Walter Rohrl, Nicky Lauda, Tommi Makinen, jak i wiele innych nazwisk. Niech nie zmylą nikogo stosunkowo długie czasy – jak 6:48.28 lub 7:42:00. Tor ma bowiem prawie 21 kilometrów, prowadzi przez zdradliwe zakręty, łuki o wysokim profilu i skomplikowane szykany… o ile w ogóle mówimy o Nordschleife. Legendarna nazwa oznacza, w zależności od kontekstu, trzy różne tory wyścigowe: Nordschleife (Północna Pętla), Südschleife (Południowa Pętla) oraz GP-Strecke. Ten drugi już od dawna nie istnieje, GP-Strecke to zaś typowa arena zmagań zawodów Formuły 1 i innych lig motorsportu.

Każdy może tu spróbować swoich sił!

Na początku wywołuje to u każdego niemałe zaskoczenie, lecz tor Nurburgring jest przez większą część roku otwarty dla… wszystkich. Po wniesieniu stosunkowo niewielkiej (jak na status legendy motoryzacji) opłaty, można na własnej skórze przekonać się, czy Północna Pętla jest faktycznie tak trudna. Otchłań internetu i Youtube’a posiada setki udokumentowanych kraks i karamboli potwierdzających, że owszem, jest. 

Podczas jazd obowiązują zasady przepuszczania szybszych aut, co bardzo przydaje się ze względu na fakt, iż na tor wjechać może niemal każdy typ pojazdu. Zarówno zabytkowy Trabant, jak i Ford Transit rockowej kapeli. Panują niemieckie przepisy ruchu drogowego, więc dotyczą one, na przykład, wyprzedzania. Wypadki uruchamiają specjalną procedurę, kierowcy nierzadko zatrzymują się by pomóc, zwalniają, włączają światła awaryjne. Dokładnie określona jest ścieżka postępowania w sytuacji, gdy kierowca uszkodzi barierki lub przyczyni się do zatrzymania ruchu. Jak widać, na naszych oczach powstał wyścigowy Disneyland.

Nordschleife dla sporej ilości osób stał się sposobem na utrzymanie oraz całym życiem. Sabine Schmitz, przez wielu określana jako ,,Królowa Północnej Pętli”, codziennie pokonywała niezliczone ilości okrążeń na tym torze, przez co stała się znaną osobowością telewizyjną i wystąpiła kilka razy w programie Top Gear. Mniej znani kierowcy codziennie przewożą spragnionych mocnych wrażeń w tak zwanych ,,Ring Taxi”, będących sportowymi supersamochodami. Jeszcze inni wynajmują przyjezdnym swoje własne pojazdy, prowadząc wypożyczalnie. Nordschleife tętni życiem i wypełnia swoją rolę sprzed niemal stu lat, kiedy był sposobem na zmniejszenie bezrobocia w regionie. Podczas jego budowy pracę dostało ponad 20 tysięcy osób. 

Pojechać śladami swoich idoli.

Nadarzających się motoryzacyjnych okazji tego kalibru nie ma w życiu zbyt wiele. Z oczywistych względów nie ma możliwości przejazdu trasą toru Monte Carlo (są to na co dzień publiczne ulice), inne tory nie otwierają się na przyjezdnych. Nordschleife jest na tym tle wyjątkowe, w związku z czym warto dać mu szansę i pojechać śladami legend motorsportu. Nawet w swoim prywatnym aucie!

Jak przydatny był ten artykuł ?

Kliknij na gwiazdki i oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszy i oceń artykuł