Ostatni w swoim rodzaju
Największa rewolucja w historii bardzo konserwatywnej linii Porsche 911? Każdy wskaże na model wprowadzony w roku 1997 (tak zwane 911 – 996), jako pierwszy i jedyny posiadający przednie reflektory przypominające „rozlane jajko”, zamiast klasycznych, okrągłych lamp. Ten, kto wybierze akurat tę generację będzie miał rację, lecz… prawdziwa przyczyna będzie całkowicie inna. Otóż 996 to pierwsze Porsche 911 niechłodzone powietrzem, co od zawsze dla legendarnego modelu 911 było sztandarowym rozwiązaniem technicznym, podobnie jak sześciocylindrowy silnik typu boxer.
Porsche 911 – 993 (lata produkcji 1993 – 1998) jest jedną z najważniejszych generacji w historii marki. To właśnie ona, a nie żadne inna, zasługuje na miano ostatniego prawdziwego Porsche 911, ponieważ jako ostatnia miała chłodzony powietrzem silnik boxer.
Porsche 911 – 993
Porsche 911 oznaczane jako 993 było przez wielu miłośników marki uważane jako zdecydowanie najatrakcyjniejsze ze wszystkich do tej pory wyprodukowanych. W oczywisty sposób nawiązywało do tradycji, bardzo zręcznie przemyciło jednak również wiele szczegółów stylistycznych wprost ze supersamochodu Porsche 959, wprowadzając tym samym markę w obłe i delikatne lata 90.
Jedną z kluczowych cech 993 jest jego konstrukcja, która przez wielu uważana jest za klasykę. Samochód ma elegancki i aerodynamiczny kształt, niski profil i szeroką sylwetkę. Konstrukcja 993 to idealne połączenie formy i funkcji, przy czym aerodynamika samochodu odgrywa kluczową rolę w jego osiągach.
Szczególnie w oczy rzuca się obniżony profil lamp oraz poszerzone błotniki. Co ciekawe, od strony rozwiązań technicznych, Porsche nie postanowiło odcinać kuponów od sprawdzonych rozwiązań i zaprojektowało 911 993… od nowa. Cały projekt stworzony był od czystej kartki, stosując wszystkie unowocześnienia powstałe w ciągu ostatnich lat. Według producenta, jedynie 20% części zostało wprost przeniesionych do generacji 993, reszta to podzespoły zrobione tylko i wyłącznie dla Porsche 911 – 993.
Porsche 993 – silniki
Pod maską Porsche 993 napędzany jest sześciocylindrowy silnik typu bokser o mocy do 282 koni mechanicznych. Pozwala to samochodowi przyspieszyć od 0 do 60 mil na godzinę w zaledwie 4,7 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną ponad 180 mil na godzinę. Prowadzenie samochodu jest również wyjątkowe dzięki zaawansowanemu systemowi zawieszenia i precyzyjnemu układowi kierowniczemu.
Pod względem luksusu i wygody Porsche 993 jest również dobrze wyposażone. Samochód jest standardowo wyposażony w skórzane fotele, klimatyzację i system nagłośnienia premium. Dodatkowo samochód posiada szereg zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, w tym ABS i kontrolę trakcji.
Pomost pomiędzy dwoma światami
Porsche 993 jest w specyficzny sposób zawieszone pomiędzy dwoma epokami w historii Porsche. Definitywnie można określić je mianem prawdziwego klasyka i ostatniego Porsche stworzonego według klasycznych założeń. Do niewątpliwych zalet 911 993 należy również to, iż udało się w nim oswoić charakter nieposkromiony od wielu dekad. Osoby mające okazję jeździć modelem 993 oraz jego poprzednikiem podkreślają, iż Porsche znacznie ucywilizowało serię 911. Kieruje się pewniej i przyjemniej, znacznie mniej tu przestarzałych niedoskonałości i technicznych ograniczeń. Z ciekawszych zmian warto wspomnieć także o sześciobiegowej skrzyni biegów, dotychczasowe konstrukcje miały co najwyżej 5 przełożeń. Z drugiej jednak strony istotne jest to, iż 993 stanowiło swoiste preludium do tego, z czego Porsche słynie dziś: wersje GT2 oraz automatyczne skrzynie biegów Tiptronic.
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo to prawdziwy klasyk w świecie samochodów sportowych. Wprowadzony po raz pierwszy w 1995 roku, był ostatnią wersją 911 Turbo przed wprowadzeniem serii 996. Model 993 Turbo był prawdziwym przełomem na rynku samochodów sportowych, oferując niezrównane osiągi, prowadzenie i design.
Jedną z najbardziej godnych uwagi cech Porsche 993 Turbo jest jego mocny silnik. Samochód był wyposażony w sześciocylindrowy silnik bokser o pojemności 3,6 litra, który wytwarzał 408 koni mechanicznych i moment obrotowy 368 Nm. Był to znaczny wzrost w porównaniu z poprzednią generacją 911 Turbo, która wytwarzała tylko 282 KM. 993 Turbo był w stanie osiągnąć 60 mil na godzinę w zaledwie 4,5 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 283 mil na godzinę.
Kolejnym ważnym punktem sprzedaży 993 Turbo był zaawansowany układ napędu na wszystkie koła. Samochód został wyposażony w słynny system Porsche „Variocam”, który kontrolował rozrząd wzniosu zaworów, pozwalając na lepszą wydajność silnika i dostarczanie mocy. Napęd na wszystkie koła pomógł również samochodowi osiągnąć wyjątkowe prowadzenie i stabilność, nawet przy dużych prędkościach.
Projekt Porsche 993 Turbo był również głównym punktem sprzedaży. Samochód posiadał eleganckie, aerodynamiczne nadwozie z szeroką sylwetką, dzięki czemu wyglądał zarówno agresywnie, jak i sportowo. Samochód posiadał również duże wloty powietrza z przodu iz tyłu, a także tylne skrzydło, które można było regulować w zależności od warunków jazdy. Wnętrze samochodu było również najwyższej klasy, ze skórzanymi siedzeniami, skórzaną kierownicą i wysokiej klasy systemem audio.
Porsche 993 Turbo było prawdziwym arcydziełem inżynierii i designu. Zaawansowany układ napędu na wszystkie koła, mocny silnik i elegancki wygląd sprawiły, że jest to maszyna o prawdziwych osiągach. Samochód był produkowany tylko przez trzy lata, ale wywarł niezatarte wrażenie na entuzjastach samochodów sportowych na całym świecie. Dziś 993 Turbo jest uważany za prawdziwy klasyk i jest bardzo poszukiwany zarówno przez kolekcjonerów, jak i entuzjastów.
Podsumowując, Porsche 993 Turbo to prawdziwy klasyk w świecie samochodów sportowych. Jego mocny silnik, zaawansowany układ napędu na wszystkie koła i elegancka konstrukcja sprawiły, że jest to prawdziwie wydajna maszyna, która do dziś nie ma sobie równych. Jeśli masz wystarczająco dużo szczęścia, aby dostać w swoje ręce jeden z tych samochodów, będziesz mógł doświadczyć prawdziwego dreszczyku emocji związanego z prowadzeniem prawdziwie wydajnej maszyny.
Wersje specjalne dla każdego
Powstało bardzo wiele wersji specjalnych Porsche 911, z najbardziej rozpoznawalnym 911 Turbo na czele. Charakteryzowało się ono przede wszystkim podwójnie doładowanym silnikiem boxer o pojemności 3.6 l, a także… systemem diagnostycznym OBD II. Wersja Turbo była jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z tym (wszechobecnym dzisiaj) systemem, przydatnym do szybkiego sprawdzania błędów i kodów silnika. 911 Turbo było poszerzane o 6 cm względem zwykłego egzemplarza. 911 Carrera 4S oraz Carrera S miały podobne poszerzenia, lecz nie miały turbosprężarki, zaś pierwsza z tej dwójki dodatkowo cechowała się napędem na cztery koła. Lekki wariant 911 to Carrera RS, a wersja typowo wyścigowa to 911 GT2. Na sam koniec należy wspomnieć również o 911 Speedster (z obniżonym dachem) oraz pojazdach modyfikowanych przez firmy zewnętrzne. Wśród nich najbardziej rozpoznawalna jest firma RUF, oferująca modele RUF Turno R, CTR2 oraz BTR2.
Porsche 993 GT2
Porsche 993 GT2: najlepsza maszyna do jazdy
Jeśli chodzi o samochody sportowe o wysokich osiągach, niewiele marek może dorównać reputacji Porsche. A wśród entuzjastów Porsche 993 GT2 jest uważany za jeden z najbardziej kultowych modeli w długiej i bogatej historii firmy.
Porsche 993 GT2 po raz pierwszy zaprezentowano w 1996 roku jako limitowaną, skoncentrowaną na torze wersję już i tak imponującego 993 Turbo. Wyposażony był w mocno zmodyfikowaną wersję 3,6-litrowego, sześciocylindrowego silnika Turbo, który został dostrojony do wytwarzania niesamowitej mocy 444 koni mechanicznych i momentu obrotowego 406 funtów na stopę. Ta moc była przekazywana na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, a samochód był w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 193 km/h.
Tym, co odróżniało 993 GT2 od innych wyczynowych samochodów sportowych tamtych czasów, były jego właściwości jezdne i hamowanie. Inżynierowie Porsche przeprojektowali zawieszenie i układ hamulcowy, aby zapewnić maksymalną przyczepność i stabilność, dzięki czemu 993 GT2 jest jednym z najsprawniejszych samochodów na torze. Samochód posiadał również lekkie nadwozie, z którego usunięto wiele luksusów i udogodnień w celu zmniejszenia masy. Obejmowało to usunięcie przednich i tylnych spojlerów, usunięcie tylnych siedzeń oraz zastosowanie lekkich materiałów, takich jak włókno węglowe i aluminium.
Model 993 GT2 był produkowany tylko przez dwa lata, od 1996 do 1998 roku, w sumie wyprodukowano zaledwie 282 egzemplarze. To sprawia, że jest to jeden z najbardziej poszukiwanych modeli Porsche zarówno przez kolekcjonerów, jak i entuzjastów. Jest to również jeden z ostatnich chłodzonych powietrzem modeli Porsche i przez wielu uważany za najlepszą maszynę do jazdy.
Porsche 993 GT2 to prawdziwe arcydzieło inżynierii i wzornictwa samochodowego. Połączenie mocy, właściwości jezdnych i hamowania sprawia, że jest to prawdziwy samochód dla kierowcy, a jego ograniczona seria produkcyjna sprawia, że jest to jeden z najbardziej pożądanych modeli Porsche wszechczasów. Jeśli kiedykolwiek będziesz miał okazję stać się właścicielem jednego z tych rzadkich i kultowych samochodów, nie możesz przegapić takiej okazji.
Podsumowując, Porsche 993 GT2 to prawdziwa legenda wśród samochodów sportowych i ulubieniec entuzjastów Porsche. Połączenie mocy, właściwości jezdnych i hamowania sprawia, że jest to prawdziwy samochód dla kierowcy, a jego ograniczona seria produkcyjna sprawia, że jest to jeden z najbardziej poszukiwanych modeli Porsche wszechczasów. Wyprodukowano tylko 282 egzemplarze, co czyni go prawdziwym przedmiotem kolekcjonerskim i prawdziwym arcydziełem inżynierii i wzornictwa samochodowego.