Legenda lat 90. – Porsche 911 – 993

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ostatni w swoim rodzaju 

Największa rewolucja w historii bardzo konserwatywnej linii Porsche 911? Każdy wskaże na model wprowadzony w roku 1997 (tak zwane 911 – 996), jako pierwszy i jedyny posiadający przednie reflektory przypominające „rozlane jajko”, zamiast klasycznych, okrągłych lamp. Ten, kto wybierze akurat tę generację będzie miał rację, lecz… prawdziwa przyczyna będzie całkowicie inna. Otóż 996 to pierwsze Porsche 911 niechłodzone powietrzem, co od zawsze dla legendarnego modelu 911 było sztandarowym rozwiązaniem technicznym, podobnie jak sześciocylindrowy silnik typu boxer. 

Omawiane więc tu Porsche 911 – 993 (lata produkcji 1993 – 1998) jest jedną z najważniejszych generacji w historii marki. To właśnie ona, a nie żadne inna, zasługuje na miano ostatniego prawdziwego Porsche 911, ponieważ jako ostatnia miała chłodzony powietrzem silnik boxer. 

Nowe Porsche 911 – 993 

Porsche 911 oznaczane jako 993 było przez wielu miłośników marki uważane jako zdecydowanie najatrakcyjniejsze ze wszystkich do tej pory wyprodukowanych. W oczywisty sposób nawiązywało do tradycji, bardzo zręcznie przemyciło jednak również wiele szczegółów stylistycznych wprost ze supersamochodu Porsche 959, wprowadzając tym samym markę w obłe i delikatne lata 90. Szczególnie w oczy rzuca się obniżony profil lamp oraz poszerzone błotniki. Co ciekawe, od strony rozwiązań technicznych, Porsche nie postanowiło odcinać kuponów od sprawdzonych rozwiązań i zaprojektowało 911 993… od nowa. Cały projekt stworzony był od czystej kartki, stosując wszystkie unowocześnienia powstałe w ciągu ostatnich lat. Według producenta, jedynie 20% części zostało wprost przeniesionych do generacji 993, reszta to podzespoły zrobione tylko i wyłącznie dla Porsche 911 – 993

Pomost pomiędzy dwoma światami

Porsche 993 jest w specyficzny sposób zawieszone pomiędzy dwoma epokami w historii Porsche. Definitywnie można określić je mianem prawdziwego klasyka i ostatniego Porsche stworzonego według klasycznych założeń. Do niewątpliwych zalet 911 993 należy również to, iż udało się w nim oswoić charakter nieposkromiony od wielu dekad. Osoby mające okazję jeździć modelem 993 oraz jego poprzednikiem podkreślają, iż Porsche znacznie ucywilizowało serię 911. Kieruje się pewniej i przyjemniej, znacznie mniej tu przestarzałych niedoskonałości i technicznych ograniczeń. Z ciekawszych zmian warto wspomnieć także o sześciobiegowej skrzyni biegów, dotychczasowe konstrukcje miały co najwyżej 5 przełożeń. Z drugiej jednak strony istotne jest to, iż 993 stanowiło swoiste preludium do tego, z czego Porsche słynie dziś: wersje GT2 oraz automatyczne skrzynie biegów Tiptronic. 

Wersje specjalne dla każdego

Powstało bardzo wiele wersji specjalnych Porsche 911, z najbardziej rozpoznawalnym 911 Turbo na czele. Charakteryzowało się ono przede wszystkim podwójnie doładowanym silnikiem boxer o pojemności 3.6 l, a także… systemem diagnostycznym OBD II. Wersja Turbo była jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z tym (wszechobecnym dzisiaj) systemem, przydatnym do szybkiego sprawdzania błędów i kodów silnika. 911 Turbo było poszerzane o 6 cm względem zwykłego egzemplarza. 911 Carrera 4S oraz Carrera S miały podobne poszerzenia, lecz nie miały turbosprężarki, zaś pierwsza z tej dwójki dodatkowo cechowała się napędem na cztery koła. Lekki wariant 911 to Carrera RS, a wersja typowo wyścigowa to 911 GT2. Na sam koniec należy wspomnieć również o 911 Speedster (z obniżonym dachem) oraz pojazdach modyfikowanych przez firmy zewnętrzne. Wśród nich najbardziej rozpoznawalna jest firma RUF, oferująca modele RUF Turno R, CTR2 oraz BTR2.