Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) monitoruje przestrzeganie prawa pracy i warunków zatrudnienia. Jakie są cele tej instytucji? Jaki jest dokładnie zakres jej działalności? Jak wygląda kontrola? Tego wszystkiego dowiesz się z niniejszego artykułu.
Czym zajmuje się PIP?
Zakres działalności Państwowej Inspekcji Pracy obejmuje:
- kontrolę przestrzegania przepisów prawa pracy;
- działania prewencyjno-promocyjne;
- edukację wspierającą tworzenie zdrowych i bezpiecznych warunków pracy w polskich firmach.
Państwowa Inspekcja Pracy to organ, który okazuje się bezcenny, kiedy pracodawca narusza przepisy wynikające z Kodeksu pracy – https://www.gowork.pl/poradnik/4/prawo-pracy/skarga-do-pip-na-pracodawce-czy-warto-kiedy-i-jak-ja-napisac/.
Jak wygląda kontrola PIP?
Kontrole PIP mogą być przeprowadzone jedynie przez inspektorów pracy lub upoważnionych pracowników. W trakcie inspekcji osoby kontrolujące mogą przyglądać się stanowiskom pracy, maszynom i urządzeniom oraz procesom technologicznym, a także domagać się przedłożenia akt osobowych. W stosunku do pracowników kontrolerzy PIP mają prawo do: sprawdzenia tożsamości, przesłuchiwania, żądania oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia. Pracodawca zobowiązany jest do współpracy z PIP w zakresie okazania żądanych dokumentów, udzielania informacji oraz udostępniania pomieszczeń.
Wszelkie ustalenia PIP dokumentowane są w protokole pokontrolnym, który powinien zostać podpisany zarówno przez inspektora, jak i pracodawcę. Ewentualne zastrzeżenia do jego treści można zgłaszać do 7 dni od dnia otrzymania dokumentu.
Jakie są główne zadania Państwowej Inspekcji Pracy?
Najważniejsze zadania Państwowej Inspekcji Pracy określa art. 10 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Do podstawowych zadań PIP należy kontrola przestrzegania:
- przepisów i zasad BHP;
- przepisów dotyczących stosunku pracy;
- wynagrodzenia za pracę;
- czasu pracy;
- urlopów;
- uprawnień pracowników (np. urlop macierzyński);
- zatrudniania młodocianych i osób z niepełnosprawnościami;
- legalności zatrudnienia;
- przestrzegania informowania powiatowych urzędów pracy o zatrudnieniu osoby bezrobotnej;
- opłacania składek.
Podsumowując. Państwowa Inspekcja Pracy to organ, którego głównym zadaniem jest sprawdzanie, czy przedsiębiorstwa działają zgodnie z przepisami prawa pracy. W przypadku wszelkich naruszeń, np. niewypłacania wynagrodzenia pracownik ma prawo złożyć skargę do PIP.